Algemene voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden voor Aanneming van werk voor Consumenten 2023 zijn van toepassing op uw offerte en opdracht met de aannemer. Ze bieden duidelijke afspraken en zekerheid, zodat u weet dat u goed zit.
- Home
- Contact
Algemene Voorwaarden voor Aanneming van werk voor Consumenten 2023 (AVA Consumenten 2023)
Vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Koninklijke Bouwend Nederland op 7 december 2022.
De aannemer heeft op uw verzoek een offerte uitgebracht. In deze offerte is het werk beschreven dat u door de aannemer wilt laten uitvoeren en welke prijs daarvoor moet worden betaald. De aannemer heeft in zijn offerte deze algemene voorwaarden van toepassing verklaard. De aannemer heeft deze voorwaarden aan u gegeven bij de offerte, of in de offerte aangegeven waar u deze voorwaarden op zijn website kunt inzien en downloaden. U moet deze voorwaarden goed doorlezen vóórdat u de offerte accepteert. Als u akkoord gaat met de offerte, stemt u ook in met de volgende 17 artikelen.
Artikel 1 — De offerte voor de werkzaamheden (‘het werk’)
- Het uitbrengen van de offerte kan schriftelijk of digitaal gebeuren.
- Vanaf de datum die op de offerte staat, is de offerte 30 dagen geldig.
- Voor het maken van de offerte betaalt u niets, behalve als u dat vooraf met de aannemer heeft afgesproken.
- In de offerte heeft de aannemer het uit te voeren werk beschreven, aangegeven welke documenten bij de offerte horen en welke afspraken hij met u wil maken, bijvoorbeeld over de startdatum en de bouwtijd.
- In de offerte staat de prijs die voor het werk moet worden betaald. Deze kan:
- vooraf bepaald zijn, of
- worden berekend op regiebasis. In dat geval betaalt u de door de aannemer te maken kosten, vermeerderd met opslagen, zoals in de offerte aangegeven.
- In de offerte geeft de aannemer aan op welk moment hij u de prijs of een gedeelte daarvan in rekening brengt.
- Ongeacht of u de offerte accepteert, blijft de aannemer eigenaar van alle informatie (papier en digitaal) die door hem of in zijn opdracht is gemaakt, zoals tekeningen, berekeningen, technische omschrijving of begroting. Zonder schriftelijke toestemming van de aannemer mag u deze informatie niet aan anderen afgeven of zelf gebruiken.
Artikel 2 — Het contract en deze voorwaarden
- De acceptatie van de offerte kan schriftelijk of digitaal gebeuren.
- Als u de offerte op tijd accepteert, is er een contract tussen u en de aannemer en bent u beiden gebonden aan de offerte en verdere afspraken.
- Als u samen met één of meer personen opdracht geeft, is iedere persoon hoofdelijk aansprakelijk tegenover de aannemer.
Artikel 3 — Wat mag de aannemer van u verwachten?
- U zorgt tijdig voor definitieve toestemmingen van overheid of derden (zoals vergunningen, toestemming buren). Als een kwaliteitsborger vereist is, regelt u dat.
- U zorgt dat de aannemer op tijd gebruik kan maken van het bouwterrein, het gebouw of de woning.
- Als er aansluitingen voor elektra, gas of water nodig zijn, regelt u die en betaalt u de aansluit- en verbruikskosten, tenzij anders is afgesproken.
- Voor oplevering (zie artikel 9) voert u zelf of via anderen geen werkzaamheden uit op het terrein/in het gebouw, tenzij met toestemming van de aannemer.
Artikel 4 — Wat mag u van de aannemer verwachten?
- De aannemer voert het werk goed, deugdelijk en conform het contract uit.
- De aannemer houdt zich aan de op offertedatum geldende overheidsregels die relevant zijn.
- De aannemer levert uiterlijk op de opleverdatum of binnen de afgesproken bouwtijd. In bepaalde situaties bestaat recht op bouwtijdverlenging (o.a. artikelen 5-2, 6-3 en 10-4).
- Constateren van onjuiste gegevens/instructies, ongeschikte door u aangeleverde materialen of problemen met de grond meldt de aannemer duidelijk en schriftelijk/digitaal, waarna overleg volgt.
- Bij regie verstrekt de aannemer regelmatig een overzicht van uren, materiaal en materieel. Bezwaren meldt u binnen een week schriftelijk/digitaal.
Artikel 5 — Kostenverhogende omstandigheden
- Na contractsluiting kunnen kostenverhogende omstandigheden optreden of blijken. Als die niet aan de aannemer zijn toe te rekenen en hij er bij prijsbepaling geen rekening mee hoefde te houden, mag hij op grond van artikel 7:753 BW de extra kosten aan u in rekening brengen.
- De aannemer informeert u zo snel mogelijk over de extra kosten en gevolgen voor uitvoering en bouwtijd. Partijen overleggen en leggen afspraken vast. U kunt vereenvoudigen of onderdelen laten vervallen (minder werk).
Artikel 6 — Meer en minder werk
- Uw verzoeken tot toevoegingen of wijzigingen kunnen leiden tot meer of minder werk.
- Bij minder werk ontvangt u het daarvoor opgenomen bedrag plus berekende opslagen terug.
- Bij gewenste wijzigingen geeft de aannemer tijdig de gevolgen voor prijs en bouwtijd aan. Uitvoering volgt pas na overeenstemming.
- Voor meerwerk mag een voorschot tot maximaal 25% van de afgesproken prijs worden gefactureerd; het restant na uitvoering.
- In de prijs kunnen stelposten zijn opgenomen (reserveringen voor later te kiezen of nog onduidelijke onderdelen).
- Verrekening stelpost: werkelijke kosten minus stelpostbedrag. Overschot ontvangt u terug; overschrijding betaalt u bij.
- Is het totaal minderwerk hoger dan meerwerk, dan heeft de aannemer recht op 10% vergoeding over het verschil (exclusief stelpostafrekening).
Artikel 7 — Betalingen
- Het contract bepaalt het/de factuurmoment(en). Bij oplevering mag 14 dagen vóór de geplande oplevering worden gefactureerd.
- Betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum.
- Bij oplevering moeten alle tijdig verzonden facturen betaald zijn.
- Nog niet in rekening gebrachte bedragen worden na oplevering binnen redelijke termijn nagefactureerd (eindafrekening).
Artikel 8 — Zekerheid
- Bij bouw van een woning/appartement mag u bij oplevering maximaal 5% van de prijs in depot storten bij een notaris; u meldt dit vóór oplevering aan aannemer en notaris.
- Het depot is zekerheid voor herstel van bij oplevering of binnen drie maanden geconstateerde gebreken.
- In de tweede maand na oplevering meldt de aannemer u schriftelijk/digitaal dat u het depot langer dan drie maanden mag vasthouden; kopie aan notaris.
- Depot langer vasthouden meldt u vóór afloop van drie maanden aan de notaris, met reden en bedrag (evenredig aan herstelkosten).
- Zonder tijdige vasthoudingsmelding betaalt de notaris het depot aan de aannemer uit.
- Uitbetaling depot aan aannemer vindt in ieder geval plaats:
- als u dat aangeeft;
- op basis van vonnis (rechter/arbitrage);
- of als de aannemer gelijkwaardige zekerheid stelt (bijv. bankgarantie).
- Houdt u na drie maanden ten onrechte (te veel) depot aan, dan bent u wettelijke rente verschuldigd over dat deel. Later ontdekte gebreken zijn geen reden voor depotvasthouding.
- Notariskosten voor het depot zijn voor uw rekening; ontvangen rente is voor u.
- In plaats van depot kan een gelijkwaardige zekerheid worden afgesproken; dan geldt geen recht op 5% depot, maar wel de bepalingen over vrijgave van die zekerheid.
Artikel 9 — De oplevering van het werk
- Als het werk klaar is voor oplevering, nodigt de aannemer u uit voor gezamenlijke inspectie; u mag zich laten bijstaan.
- Geconstateerde gebreken worden op een proces-verbaal van oplevering vermeld; meningsverschillen kunnen daarin worden aangeduid.
- Oplevering vindt plaats als het werk klaar is voor oplevering en u het accepteert.
- Kleine gebreken die normaal gebruik niet belemmeren zijn geen reden tot weigering en worden binnen redelijke termijn hersteld.
- Loopt u niet mee, dan kunt u binnen 8 dagen na bericht van gereedheid gebreken melden. Zonder bericht binnen 8 dagen wordt het werk geacht te zijn geaccepteerd en opgeleverd.
- Vindt u dat het werk niet in gebruik kan, dan meldt u dat schriftelijk/digitaal met redenen en gebreken.
- Neemt u (de ruimte van) het werk in gebruik, dan accepteert u het werk en is het opgeleverd.
- Na oplevering zijn rekening en risico voor u; u zorgt dan zelf voor voldoende verzekering.
Artikel 10 — Bouwtijd en gevolgen van uitloop
- U kunt afspreken dat het werk op een bepaalde datum of binnen een aantal werkdagen wordt opgeleverd.
- Officiële vrije dagen en collectieve sluitingsdagen van het aannemersbedrijf zijn geen werkdagen.
- Bij ≥5 uur niet kunnen werken door weersomstandigheden met het grootste deel van (onder)aannemerspersoneel, telt de dag niet als werkdag; bij 2–5 uur telt een halve werkdag.
- Bij vertraging zonder verantwoordelijkheid van de aannemer bestaat recht op bouwtijdverlenging.
- Bij te late oplevering (na eventuele verlenging) vergoedt de aannemer €50 per werkdag, tot max. 10% van de prijs. U mag dit verrekenen met openstaande facturen.
- Vertraging door uw toedoen kan schade/kosten voor de aannemer veroorzaken; die vergoedt u na overleg.
Artikel 11 — Als u uw verplichtingen niet nakomt
- Bij te late betaling (na 14 dagen) bent u wettelijke rente verschuldigd; na nogmaals 14 dagen wordt het percentage vanaf d